Ajankohtaista

In English
;

Koettu työkyky

Hyvä työ on osa hyvää elämää

Työkykysi pysyy hyvänä kun yksilölliset voimavarasi ja työsi vaatimukset ovat tasapainossa. Työnantajalla mutta myös sinulla itselläsi on vastuu jaksamisestasi.

Useimmat työntekijät viettävät valtaosan valveillaoloajastaan töissä – joko fyysisesti tai psyykkisesti. Kun työ antaa tekijälleen arvostusta, merkitystä, innostusta, iloa ja onnistumista, lisääntyy samalla työteho ja luovuus.

Hallinnantunne hukassa?

Hallitsetko työpäivään kuuluvia keskeytyksiä vai keskeytykset hallitsevat sinua? Yhtäjaksoisesti jaksamme tehdä samaa työtehtävää noin vartin kerrallaan. Ainoa kestävä tie hallinnan tunteen lisäämiseen on itsensä johtaminen.

 Arki haltuuntop-5-2

  1. Priorisoi työtehtäväsi. Tee oma työnjohto-
    suunnitelma esimerkiksi viikoksi eteenpäin.
  2. Muista lounastauko. Aivosi tarvitsevat energiaa, jotta jaksat työskennellä luovasti ja tehokkaasti.
  3. Varjele työrauhaasi. Pidä palaveriton päivä kerran viikossa tai rauhoita vähintään yksi aamu- tai iltapäivä viikossa palavereilta.
  4. Karsi häiriöt. Siivoa työpöytäsi ja sähköpostisi vähintään kerran vuodessa.
  5. Opi uutta. Omaksu uusia tapoja tehdä työtä ja luovu vanhoista piintymyksistä.

Hyvä fyysinen ja psyykkinen toimintakyky on perusta työkyvylle. Pelkällä hyvällä terveydellä ei kuitenkaan pitkälle pötkitä. Mielekäs työ, hyvä työyhteisö ja turvallinen työympäristö ovat tärkeitä tukipilareita työssä jaksamisessasi.

Työssä jaksamista voidaan tukea monin keinoin

Työkykysi heikkenee vääjäämättä iän myötä, mutta samalla olet kerryttänyt arvokasta kokemusta ja kokonaisnäkemystä työhön.

Jos voimasi eivät riitä nykyiseen työhön, voitaisiinko jaksamistasi tukea kehittämällä työtä tai järjestelmällä työtehtäviä uudelleen? Mikäli työkykysi on pysyvästi alentunut, selvitä mahdollisuutesi kuntoutukseen, koulutukseen tai ammatinvaihtoon.

Työkyvyttömyyteen liittyviä riskejä

riskit

Lähde: Eteran tutkimusaineisto