Ajankohtaista

In English
;

Vyötärönympärys ja painoindeksi

Vältä vyötärömakkaran kertymistä

Työikäisistä 60 % on ylipainoisia, toisin sanoen heidän painoindeksinsä (BMI) on yli 25. Jo 5-10 %:n painonpudotus on terveydelle hyväksi.

Painoindeksiluku kertoo painosi suhteen pituuteesi. Jos painoa on pituuteesi nähden keskimääräistä enemmän, on elimistössäsi hyvin todennäköisesti ylimääräistä rasvaa. Ainoa poikkeus on erittäin lihaksikkaat henkilöt.

Painoindeksi antaa arvion elimistössäsi olevan rasvan kokonaismäärästä, muttei kerro siitä, mihin kohtaan tuo rasva on kehossasi sijoittunut.

Painoindeksin määritelmät: Duodecim, Lihavuuden käypä hoito, 2011

Milloin vyötärönympärys on vaaraksi?

Liian suuri vyötärönympärys merkitsee suurentunutta riskiä sairaustua tyypin 2 diabetekseen sekä sydän- ja verisuonitauteihin. Naisten terveysriskit kasvavat, kun vyötärönympärys on yli 80 senttiä. Miehille sopiva vyötärönympäryksen mitta on alle 93 senttiä.

Vyötärön ympärysmitta ja lihavuuteen liittyvät terveyshaitat.

Lähde: Vyötärön ympärysmitta ja lihavuuteen liittyvät terveyshaitat, Sydänliitto

Vyötärösi ympärysmitta auttaa sinua arvioimaan sitä, kuinka paljon elimistössäsi on vatsaontelon sisään kertynyttä rasvakudosta. Tämä ns. viskeraalirasva ei näy, mutta tuntuu.

Viskeraalirasva onkin nykykäsityksen mukaan terveydelle huomattavasti haitallisempaa kuin ihonalainen rasva. Viskeraalirasva on merkittävä riskitekijä mm. diabeteksen, sydän- ja verisuonitautien sekä syövän synnyssä.

Kadonneen vyötärön metsästystop-5-2

  1. Ota tavaksi punnita itsesi kerran viikossa.
  2. Mittanauha ja peili toimivat tinkimättöminä kehonkoostumusmittareinasi.
  3. Varaa aikaa säännöllisille aterioille, älä napostele.
  4. Nuku riittävästi, väsyneenä syöt epäterveellisemmin.
  5. Liiku itsellesi mieluisalla tavalla.