Ajankohtaista

In English
;

Stressi

Älä tule paha stressi

Lähes joka neljäs työntekijä kärsii stressistä. Tutkimusten mukaan 50–60 prosenttia kaikista menetetyistä työpäivistä liittyy siihen.

Stressi kuuluu enemmän tai vähemmän elämään. Lyhytkestoisena se kannustaa yrittämään ja saavuttamaan asetetut tavoitteet. Pitkään jatkunut stressitila sen sijaan kuluttaa yksilön voimavaroja ja voi johtaa uupumukseen ja loppuun palamiseen.

henkiset-stressi

Paha stressi tekee elämästä yhtä oravanpyörää

Ihmisen reaktiot pitkittyneeseen tai voimakkaaseen stressiin  ovat kielteisiä – jatkuvaa väsymystä, jännittämistä, huolestumista, ärtymistä, ahdistumista ja pelkoa. Negatiivisten reaktioiden lisääntyessä positiiviset ajatukset vähitellen haalistuvat ja katoavat huolten taakse.

Stressin pitkittyessä ajatukset alkavat kiertää kehää, keskittymiskyky reistailee ja vähitellen se tuntuu katoavan kokonaan. Kokonaisuus hämärtyy, ja yksityiskohdat alkavat saada yhä suuremman merkityksen. On vain tässä ja nyt, heti ja kaikki. Asioista hypitään toisiin ilman päämäärää tai loogisuutta.

Haitallisen stressin oireet ovat yksilökohtaisia. Ne voivat ilmetä esimerkiksi:

  • kireytenä, jännittyneisyytenä, lyhytpinnaisuutena
  • unihäiriöinä
  • oman terveyden ja harrastusten laiminlyönteinä
  • liikunnan vähenemisenä
  • lisääntyneenä alkoholinkäyttönä
  • mielialamuutoksina, näköalattomuutena, motivaation puutteena

Liiallisten vaatimusten paineessa

Koet enemmän stressiä ja uupumisen riski kasvaa, jos omat henkilökohtaiset ominaisuutesi, osaamisesi ja odotuksesi ovat ristiriidassa työsi vaatimusten kanssa. Työnteko voi kuormittaa erityisesti, jos tunnet että et ehdi, osaa tai saa tehdä työtäsi siten kuin itsellesi ja kyvyillesi olisi parasta.

Tunnistat liiallisen työstressin näistä oireista:

  • Mielialan ja käyttäytymisen muutokset, kuten ongelmat työtovereiden kanssa, ärtyneisyys, päättämättömyys tai työsuoritukseen liittyvät ongelmat
  • Tunne, ettet selviä tai ettet pysty hallitsemaan elämääsi
  • Alkoholinkäytön, tupakanpolton lisääntyminen tai laittomien päihteiden käyttö
  • Terveysongelmat, kuten toistuvat päänsäryt, univaikeudet ja ruuansulatushäiriöt.

Etsi keinoja auttaa itseäsi

Liiallista stressiä ja uupumusta voi ehkäistä. Uupumuksesta voi myös toipua. Siihen tarvitaan kuitenkin asioiden uudelleenjärjestelyä, aikaa ja lepoa.

Jos omat stressinratkaisukeinosi eivät riitä, hae apua lähipiiriltäsi tai terveydenhuollon ammattilaisilta.

Torju stressitop-10

  1. Kuuntele itseäsi, elimistöäsi ja
    tunteitasi. Helli välillä itseäsi.
  2. Älä eristäydy läheisistäsi työkiireiden varjolla.
  3. Lopeta ylihuolehtivaisuus ja opettele sanomaan ei.
  4. Opettele irrottautumaan ja luopumaan, pyydä apua.
  5. Huolehdi fyysisestä kunnostasi.
  6. Lisää osaamistasi. Opettele myös tehtäviesi jakoa muille.
  7. Vähennä tarpeetonta murehtimista ja kokeile huumoria.
  8. Tavoittele kohtuullisuutta.
  9. Älä yritä hukuttaa ongelmia alkoholiin, saatat itse hukkua siihen.
  10. Arvioi itseäsi, mieti toiveitasi työ- ja yksityiselämäsi suhteen. Tee tarvittaessa muutos.