Ajankohtaista

;

Vinkkejä flunssan ehkäisyyn

Taas se aika vuodesta, kun erilaiset flunssat jylläävät ja kaatavat meitä sängyn pohjalle. Yleisin niistä on viruksen aiheuttama nuhakuume.

Flunssan yleisoireet katoavat yleensä muutamissa päivissä, yskän kestäessä muutamia viikkoja. Virusten aiheuttamaa nuhakuumeen paranemista ei voida nopeuttaa antibiooteilla, mutta sen oireita voidaan lievittää esim. kipulääkkeillä tai tulehduskipulääkkeillä.

Flunssavirukset leviävät talvikaudella, koska vietämme paljon aikaa sisätiloissa toistemme lähellä.

Virukset leviävät kädestä käteen

Virukset leviävät helposti etenkin pikkujouluissa, joissa ihmiset kättelevät toisiaan ja syövät sormiruokia. Voit vältellä pöpöjä syömällä sormiruoan vasemmalla kädelläsi, joka on puhtaampi. Pese kädet usein ja huolellisesti, kun kättelet ihmisiä tai kosket julkisten tilojen pintoihin.

Vahvista vastustuskykyä

Kohtalainen liikunta vahvistaa tilapäisesti joitakin immuunijärjestelmän toimintoja ja voi ehkäistä erityisesti virusten aiheuttamia infektioita. Sitä vastoin kova ja pitkäkestoinen treeni (yli 90 minuuttia) saa elimistön erittämään adrenaliinia ja kortisolia, jotka ovat stressihormoneja. Ne voivat heikentää vastustuskykyä.

Huolehdi riittävästä unesta ja palautumisesta. Univaje, heikko unenlaatu ja yöheräily heikentävät vastustuskykyä huomattavasti.

C-vitamiinin käyttö ei ehkäise nuhakuumetta, mutta saattaa lyhentää sen kestoa enintään noin päivän verran.