Ajankohtaista

;

Paranna työtehoa ja vireyttä oikeanlaisella lounaalla

Oikeanlainen lounasruoka parantaa vireyttä ja lisää työtehoa.

Terveellinen ravitsemus on kokonaisuus, johon vaikuttavat jokapäiväiset valintamme pitkällä aikavälillä. Elimistö tarvitsee riittävästi suojaravintoaineita ja sopivasti energiaa pysyäkseen terveenä ja toimintakykyisenä. Sillä mitä, milloin ja miten paljon päivän aikana syö, on tutkitusti vaikutusta päivän aikaiseen vireystilaan sekä työtehoon.

Jokainen tietää millainen olo tulee, kun syö pizzan lounaaksi. Ramasee. Ajatus junnaa. Keitto- tai salaattilounas tuovat kevyen olon. Työvireyttä ei haittaa väsymys ja tukala olo.

Lounasbuffet houkuttaa liian suuriin annoskokoihin

Useasti lounasbuffet houkuttelevat mättäämään lautaselle ison annoksen ja syömme lounaalla liikaa työn rasittavuuteen nähden. Toimistotyössä energiaa ei pala paljoakaan, sillä pääsääntöisesti joko istumme tai seisomme työpisteellä, jolloin energian kulutus on vähäistä.

Liian suuren aterian syöminen lounaalla väsyttää ja esimerkiksi heikentää tarkkaavaisuutta.

Millainen ruoka pitää yllä hyvää työvirettä?

Myös ruoan sisällöllä on vaikutusta. Runsaasti hiilihydraatteja ja vain vähän proteiineja sisältävä ateria heikentää vireystilaa ja alkaa helposti väsyttämään. Myös runsaasti rasvaa sisältävällä aterialla on vireystilaa heikentävä vaikutus.

Tiesitkö, että jopa sillä, missä järjestyksessä ruoat syö, on vaikutusta verensokerikäyrän jyrkkyyteen ja vireystilaan. Tasaisimpana käyrä pysyy, kun syö ensin salaatin, sitten proteeiinipitoinsen pääruoan ja lopuksi hiilihydraattipitoisen ruoan.

 

3 vinkkiä parempaan työvireyteen:

  • Valitse värejä. Mitä värikkäämpi on lounasannoksesi, sitä monipuolisempi se on.
  • Järjestyksellä on väliä. Aloita lounaan syöminen salaatilla sen jälkeen proteiinipitoinen ruoka ja lopuksi hiilihydraatit.
  • Nauti, älä stressaa. Liiallinen ruokailun tarkkailu kuluttaa turhaan voimavaroja ja johtaa helposti liian kontrolloituun syömiseen, jolloin kehon viestien kuuntelu häiriintyy.