Ajankohtaista

;

Pyöritä, sirritä silmiäsi

Silmiä ei ole tarkoitettu jatkuvaan tuijottamiseen ja siksi ne väsyvät esimerkiksi näyttöpäätetyössä. Yksinkertainen taukojumppa auttaa silmiä jaksamaan.

Nykyihminen katsoo hyvin paljon lähietäisyydelle. Erityisesti lähietäisyydelle katsominen rasittaa silmiä.

Silmien vetreyttäminen auttaa pitämään peruskuntoa yllä ja vähentää työn aiheuttamaa rasittumista. Silmien jumppaaminen virkistää. Sitä voi harrastaa missä ja milloin vain. Silmatkin kaipaavat taukojumppaa päivän aikana.

Eteran Hyvä työvire -sivuston silmäjumppa

5 pientä jumppaliikettä

  1. Nosta kulmia ja näytä hämmästyneeltä. Loksauta vaikka suukin vielä auki. Purista sitten silmät tiukasti kiinni ja rentouta. Toista viisi kertaa.
  2. Katsele vuoronperään oikealle ja vasemmalle. Toista viisi kertaa.
  3. Tuo sormi aivan nenän eteen niin, että seuraat sitä katseellasi, ja vie sormi sitten mahdollisimman kauas ja seuraa sitä katseellasi. Anna katseesi sitten siirtyä kaukaisuuteen. Toista viisi kertaa.
  4. Piirrä näkymätön makaava kahdeksikko ilmaan peukalolla ja anna katseesi kiertää peukalon mukana. Tee liike molemmilla käsillä kolme kertaa.
  5. Rypistele kulmakarvojasi tiukasti. Sekin elvyttää verenkiertoa ja rentouttaa.

5 konstia rentouttaa silmiä

  1. Jos silmät tuntuvat väsyneelle, laita ne hetkeksi kiinni. Se rentouttaa niitä.
  2. Toinen keino on katsoa alaspäin, koska silloin silmä on levollisessa asennossa.
  3. Kannattaa aina välillä katsoa ulos ikkunasta mahdollisimman kauas ja antaa katseen levätä maisemassa.
  4. Silmälihaksia voi rentouttaa myös painelemalla sormella nenänvarren ja silmän sisäkulman välissä olevaa kuoppaa kevyellä liikkeellä.
  5. Hyviä ja helppoja harjoituksia on myös silmien vinkkaus ja kulmien kurtistus.