Ajankohtaista

;

Raxun remppavinkit

Teksti Maarit Vuoristo

Raakel Lignellin mukaan laihtuminen on yllättävän helppoa, kunhan selättää alkutuskan. Hänen vinkeillään sinäkin voit onnistua.

Rakel-245x330

Muutama vuosi sitten Raakel ”Raxu” Lignell oli aivan romuna. Ylipainoa oli niin paljon, että pieninkin ponnistus uuvutti. Terveyskin temppuili: Raxu sairasti kolme keuhkokuumetta, joista viimeisin vei hänet sairaalaan.

”Tajusin, että nyt on pakko tehdä jotakin. Väsynyt ja raihnainen tulevaisuus pelotti”, hän sanoo.

Alkoi matka, jota hän ei olisi aiemmin voinut kuvitella tekevänsä. Pyöreästä pastan puputtajasta ja liikunnan vastustajasta sukeutui kasvisvoittoisen ruuan puolestapuhuja ja innokas kuntoilija.

 Voittajaolo

”Ensimmäinen kerta liikuntakeskuksessa oli shokkihoitoa. Konttasin kahdeksan minuutin kuluttua ulos. En ollut tajunnut, miten huono kuntoni oli. Se sai minut sisuuntumaan, ja aloin tehdä joka ilta jotain.”

Aluksi treenaaminen oli tuskallista. Raxun päätä särki, häntä huippasi ja oksetti, mutta jo parin viikon kuluttua hän alkoi tottua hengästymiseen ja hikoiluun. Lisäksi hän alkoi kokea hyvänolon tunteita.

”Minulle tuli voittajaolo. Se sai minut innostumaan.”

Elämäntapamuutoksen myötä Raxu laihtui 50 kiloa. Se oli hänelle itselleenkin yllätys.

”En asettanut kilotavoitteita, vaan halusin pelastaa loppuelämäni. En arvannut, että alkaisin nauttia kehostani.”

Osa arkea

Selätettyään aloitustuskan ja saatuaan nälän ja kylläisyyden tunteista kiinni Raxu huomasi ällistyksekseen, että laihtuminen oli yllättävän helppoa.

”Hyvän olon fiiliksiä tuli koko ajan enemmän ja myös kunto kohosi. Tämä motivoi jatkamaan.”

Pelkoa siitä, että hän palaisi vanhoihin tapoihinsa, ei ole.  Miksi ihmeessä hän vaihtaisi virkeän ja energisen olotilan tahmeaan ja tukkoiseen?

”Olen saanut terveyteni takaisin ja aion pitää siitä kiinni. Liikunnasta ja terveellisestä ruokavaliosta on tullut osa arkeani. Viime viikon elin tosin paahtoleivällä ja ranskalaisilla, sillä vietin sen Mosambikissa, jossa kasvisten syöminen ei hygieniasyistä ole suositeltavaa. Yksi viikko ei kuitenkaan kaada maailmaa, kun arki jatkuu seuraavalla viikolla normaalisti.”

 Näin pääset alkuun

1. Selvitä itsellesi, miksi haluat pudottaa painoasi.

Unohda laihdutuskuuri ja ala puhua elämäntapamuutoksesta. Edessä on karikoita, mutta pääset niiden yli, kun olet päättäväinen ja motivoitunut.

2. Opettele syömään säännöllisesti.

Säännöllinen ruokarytmi pitää nälän tunteen poissa.

3. Kokeile vähähiilihydraattista ruokavaliota.

Jätä ainakin sokeri ja valkoiset viljat pois. Syö runsaasti kasviksia joka aterialla.

4. Syö itsesi kylläiseksi, mutta älä ähkyyn.

Opettele tunnistamaan, minkä tyyppinen ruoka pitää näläntunteen parhaiten aisoissa.

5. Ala liikkua.

Valitse laji, josta voit edes vähän tykätä. Alkuun joudut luultavasti pakottamaan itsesi liikkeelle ja liikkuminen voi tuntua tuskalliselta, mutta parin viikon harjoittelun jälkeen olo alkaa parantua.

Onnistumisen tunteet innostavat jatkamaan.

6. Vähennä alkoholin käyttöä.

Sen tuomat kalorit on helppo karsia pois.

7. Tee asioita, jotka tuottavat hyvää mieltä.

Näin kestät paremmin houkutuksia ja vältät karikot.

8. Älä anna periksi.

Elämäntaparemontti ei kaadu yhteen repsahdukseen. Anna repsahdus itsellesi anteeksi ja palaa terveelliseen ruokavalioon.

9. Huolehdi riittävästä levosta.

Univelka, väsymys ja stressi vaikeuttavat painonhallintaa. Jo parin tunnin univaje lisää ruokahalua.

10.Tutkiskele sisintäsi.

Opettele tunnistamaan tunteesi ja elämään niiden kanssa. Et tarvitse ruokaa tai juomaa lohduksesi tai palkitaksesi itseäsi.

 

Lue lisää: Raxun Remppa – Rapakunnosta hyvään oloon ja Raxun rinnalla, Sanoma Media Finland, 2013 ja 2014