Ajankohtaista

;

Tiesitkö tämän istumisesta?

Istumisesta on julkisuudessa paljon keskustelua. Nyt istumisen haitoista löytyy tutkittua tietoa. Tässä haitoista kolme. Ynnä kolmen kohdan resepti.

Paisuttaa vyötäröä

Istuessa suuret lihasryhmät möllöttävät passiivisena. Silloin ne kuluttavat vähän energiaa. Sillä on taas monia seurauksia aineenvaihdunnalle.

Suomessa tehdyn tutkimuksen mukaan intensiivisesti istuskellen vyötärönympärys voi kasvaa seitsemän senttiä. Tämä huolimatta siitä, että muuten harrastaisi liikkumista.

Rapauttaa tuki- ja liikuntaelimistöä

Jos istut hieman etukenossa tai kumarassa, selän välilevyjen etureunat painuvat yhteen ja paine välilevyjen takaosassa lisääntyy. Välilevyjen aineenvaihdunnan heikentyminen voi johtaa välilevyjen rappeutumiseen.

Huonossa istumisasennossa selän takaosan lihakset repsahtavat, ja niiden kyky tukea selkärankaa heikentyy.

Rasittaa etu- ja takareisiä

Istuminen myös lyhentää etureisien ja venyttää takareisien lihaksia. Pitkällä aikavälillä kehon lihastasapaino muuttuu. Lyhentyneet etureiden lihakset vetävät ylävartaloa kumaraan, mikä aiheuttaa ketjureaktion selkään, hartioihin ja niskaan.

Istuminen lisää painetta reiden takaosissa ja lantion alueella. Näin lantion alueen ja alaraajojen aineenvaihdunta vaikeutuu entisestään.


Kolme tehokasta lääkettä


Lääke 1: Hanki jumppapallo tai satulatuoli

    Satulatuolilla tai jumppapallolla istuttaessa reisien ja vartalon välinen kulma suurenee ja lantio kääntyy eteenpäin. Silloin selkäranka siirtyy luonnolliseen asentoon. Istumisasento on siis terveellisempi.
    Jumppapallolla istuminen nostaa energiankulutusta yhtä paljon kuin seisominen.

Lääke 2: Nouse ylös

    Eihän sitä koko päivää tarvitse istua jököttää tattina paikoillaan. Nouse ylös puolen tunnin välein. Jopa pieni keskeytys kannattaa. Kipaise tulostimella, hae kahvia, piipahda työkaverin luona.

Lääke 3: Tee tietoisia valintoja

    Olisiko mahdollista mahduttaa taukoliikunta työpäivääsi? Voisitko tehdä osan töistä seisten? Onnistuisiko telkkarin katselu jumppapallon päällä?
    Kun olet päättänyt tietoisesti välttää istumista, alat nähdä vaihtoehtoja arkipäivässäsi.